Bijenzwerm melden

Heeft u een bijenzwerm gevonden? Geen paniek. Een zwerm is niet gevaarlijk. Blijf rustig en houd afstand. Bel de bestuivingsimker Freddy Schoppers mob. 0620770618. Ik kom graag bij u langs om de zwerm op te halen.

 

Wat is een bijenzwerm?

Van mei tot juli vermeerderen bijenvolken zich. Zij doen dit door een zogenaamde zwerm. Een flink deel van het volk, enkele duizenden bijen, gaan er vandoor met de koningin in hun midden. Ze gaan op zoek naar een nieuw onderkomen. Voordat ze dit hebben gevonden maakt de zwerm een tussenstop. Ze vormen een klont bijen aan een boomtak, een hekje of een dakrand. Daar blijven ze een paar uur tot soms een paar dagen hangen. In de tussentijd gaan verkenners op zoek naar een nieuw 'huis'. Hoewel een bijenzwerm er dreigend uit kan zien, is ze niet gevaarlijk. Bijen zijn er niet op uit om u te steken. Ze zijn alleen op doorreis en hebben niets verdedigen.

 

Neem afstand tot een zwerm en laat het geheel met rust

Ik help u graag van de zwerm af. Op verzoek kom ik de zwerm scheppen en neem hem mee om het volkje in een kast onder te brengen. U krijgt van mij een potje honing voor het bellen zo kunt u toch nog van iets lekkers genieten en van de schrik bij komen.